Education and Science Research Group
Forskargruppen EduS (Education and Science) arbetar med projekt som tar sikte på att undersöka olika pedagogiska rum, lärar-, elev- och studentidentiteter, samt lärandestrategier. Vi är intresserade av hur kunskap och identiteter skapas i olika slags utbildningsinstitutioner. Hur påverkar ämneskulturer, kunskapssyn, språk och pedagogiska praktiker lärande- och identitetsprocesser? Hur reproduceras och utmanas maktrelationerna i dessa processer och på vilka sätt är de genusifierade?
Medlemmar i EduS
Forskarna som ingår i EduS är Kristina Andersson, Anna Danielsson, Maja Elmgren, Susanne Engström, Annica Gullberg, Katerina Pia Günter, Cathrine Hasse, Anita Hussénius, Carolyn Jackson, Anders Johansson, Petra Korall, Johanna Larsson, Juvêncio Manuel Nota, Anne-Sofie Nyström, Anne-Kathrin Peters, Cecilia Rohdén, Doris Rusch, Minna Salminen-Karlsson, Kate Scantlebury, och Catarina Wahlgren.
Har du frågor om EduS-gruppen? Kontakta Anita Hussénius.
Projekt
Pågående projekt och aktiviteter
Pågående PhD projekt:
- Representation, deltagande och perspektiv - var kommer barnen in i förskolans pedagogiska dokumentation? (doktorandprojekt, Catarina Wahlgren)
Fler pågående forskningsprojekt:
- Anita Hussénius ansvarar för ett genusinriktat forsknings- och interventionsprojekt inom ramen för det Vinnova-finansierade kompetenscentret Batteries Sweden, BASE. I kompetenscentret ingår partners från lärosäten (UU, KTH, Chalmers) samt ett stort antal företag.
- Kristina Andersson är ansvarig för genus och jämställhetsfrågor i AddLife. AddLife är ett Vinnova finansierat kompetenscentrum som syftar på att utveckla, tillhandahålla och stödja en framtida tillgång på kompetens och teknologi inom Additiv Tillverkning för Livsvetenskaperna.
- Annica Gullberg, Ingrid Ahnesjö och Katerina Pia Günter utvecklar kursen Kön i Biologi och Genusvetenskap. I den tvärvetenskapliga kursen möts biologi och genusvetenskap avseende genus och kön.
Avslutade projekt:
- Att bli biolog – Studenters identitetsutveckling i högre biologiutbildning
(doktorandprojekt, Katerina Pia Günter)
- Genusfrågor inom Moçambikiska universitets- och högskoleinstitutioner, med fokus på kvinnors medverkan i forskning och universitetsledning: En fallstudie av The Pedagogical University (doktorandprojekt, Juvêncio Manuel Nota)
- Diskurs och kultur inom lärarutbildning för fysiklärare
(doktorandprojekt, Johanna Larsson)
- Lärarutbildares naturvetenskap under lupp - en studie av gränslandet mellan ämnesdiscipliner och skolämnen
(VR, Kristina Andersson, Anita Hussénius, Annica Gullberg, Kate Scantlebury, Maja Elmgren, Per Nordström and Susanne Engström)
- Att framträda som framgångsrik student: En komparativ studie om män, maskuliniteter och självvärdesskyddande strategier i konkurrensorienterande miljöer
(VR, Anne-Sofie Nyström, Minna Salminen Karlsson and Carolyn Jackson)
- Normer och värden i en skolkemidiskurs
(doktorandprojekt, Marie Ståhl)
- Vem kan bli fysiker? Diskurs, kultur och identitet i fysikutbildning
(doktorandprojekt, Anders Johansson)
- Kulturarvet som högskolepedagogisk resurs vid Uppsala universitet
(pedagogiskt projekt, Cecilia Rodéhn and Hedvig Mårdh)
- Att utmana blivande No-lärare: Ämnesinnehåll och genusmedvetenhet i samspel för en mer inkluderande naturvetenskap
(VR, Anita Hussénius, Annica Gullberg, Kristina Andersson, Anna Danielsson, Kate Scantlebury)